6 Nisan 2016 Çarşamba

Fiat 500X Popstar 1.6 MultiJet 120HP | Test

 Tek iç hacimli (monospace) otomobillerin sedanların yerini almaya başladığı günümüz otomotiv pazarında bu tip modellerin de içinde Crossover / SUV dediğimiz gövde tipleri inanılmaz bir ivmeyle yollardaki örneklerini artırmaya devam ediyor. Testime konuk olan modelin üreticisi Fiat da bu sınıfta ürünler sunabilmek için kolları önceden sıvamış, 2007 yılında markanın geleceğinin ilk ipuçlarını taşıyan 500 modelinin yeni halini tanıtmıştı. Yeni 500 ile birlikte VW'nin New Beetle, BMW-MINI'nin yeni Cooper modelleriyle kalkıştığı retro akımına dahil olan İtalyan üretici, hem kendi hem de otomotiv tarihinde önemli bir yeri olan bu ikonik tasarımı markanın da yeni yüzü haline getirmeyi amaçlıyordu. Bu doğrultuda ilk etapta gövde oranlarıyla göze o kadar da hoş gelmeyen MPV (aile aracı) 500L modelinin ardından, şimdilerde kompakt Crossover/SUV sınıfının en dikkat çekici modelleri arasında yer alan 500X'i ortaya çıkardı.

 Sayısını bilmediğim kadar çok otomobilin yapı taşlarını oluşturan GM-Fiat Small Platform'un, Fiat Chrysler Automobiles (FCA) çatısı altında yeniden elden geçirilmesiyle oluşturulan Small 4x4 altyapısı üzerinde şekillenen 500X, 2014 Ekim'inde düzenlenen Paris Motor Show'da tanıtıldı ve hemen ardından FCA Melfi, İtalya fabrikasında kardeşi Jeep Renegade ile birlikte üretimine başlandı.

Dış Görünüm


 Ön kısımda 500 model ailesinin olmazsa olmazı eliptik far grupları hemen dikkatleri çekiyor; kısa ve uzun hüzmeleri barındıran ana far grubu en üstte yer alırken onun altında sinyal ve park ampüllerini içeren bir ayrı grup, en altta ise sis farları konumlandırılmış.


  Motor bölümüne hava girişleri plakanın altından ve üstünden plastik panjurlu boşluklarla sağlanırken marka ambleminin konumladığı metal plaka kaputa daha yakın olarak en üstte konumlanmış.


 Plastik korumalarla çerçevelenmiş geniş tekerlek davlumbazları ve yüksek çamurluk çizgisiyle 500X ismiyle müsemma bir Crossover modeli olduğunu belli ediyor.


 Kapı kollarında da kullanılan krom kaplama, eski otomobillerden gelen bir tasarım detayı olarak arka far grubunu da çevreliyor. Arka kısımda bagaj tutamacı, düğmesi ve geri görüş kamerasını ihtiva eden kromaj çıta öndekine benzer bir geometride imal edilmiş. Tamponun daha şık görünmesi uğruna yüksek tutulan bagaj yükleme eşiğini ve bagaj zeminin de bu eşikten aşağıda kaldığını belirteyim.


 2570 mm aks açıklığı, 4273 mm uzunluk, 1796 mm genişlik ve 1608 mm yükseklik değerleriyle tam bir kompakt C-sınıfı ölçülerine sahip olan 500X'in 162 mm yerden yüksekliği 19,4° yaklaşma açısı,  22,1° uzaklaşma açısı ve 16,8° tepe açısı değerleriyle hafif engebeli koşullarda -mesela tarla yollarında- "daha az endişe" ederek dolaşmanızı mümkün kılıyor. Eğer arazide yapabileceklerinizi bir nebze daha artırmak istiyorsanız 17mm daha yüksek olan 4x4 çekiş sistemli Cross Plus donanımına geçmek gerekiyor.

İç Mekan | Konfor | Donanım



 Aracın gövde rengi veya iç mekan kaplamaları rengiyle uyumlu olarak değişebilen konsolun göğüs kısmındaki lake kaplama, 2012 yılında tanıtılan 500L'dekine benziyor. Parmak ve çizik izleri bırakmaya elverişli parlak yüzeyi, çıtırtı ve gıcırtı sesleri çıkarma potansiyeli olan bu kaplama herkesin beğenisini kazanacak türden değil. Bu bölümdeki kaplamanın mat ve göze batmayan bir renk olmasını istiyorsanız adres daha üst donanımları (Cross Plus) işaret ediyor.



 Çift katlı torpido gözüne sahip 500X'de üst kapakta 500 model ailesinin amblemi yer alıyor.


 Popstar donanımında standart olarak sunulan Uconnect VP2 radyo/mp3 çalar  5'' lik dokunmatik ekranıyla göze biraz küçük  görünse de basit ve sade arayüzü sayesinde işini layıkıyla yerine getiriyor. C sütunu bir hayli geniş olan 500X 'iin geri manevra kabiliyetini kolaylaştırmak için geri görüş kamerası da bu donanımda standart olarak sunulmuş.


 Dairesel formda üç bölmeden oluşan göstergelerin solunda hız saati, orta kısımda gri tonlamalı bir LCD ekrandan (renksiz ama monochrome değil) yansıtılan yol bilgisayarı, bu ekranın kenarlarında dijital yakıt ve hararet göstergeleri, en sağda da devir saati yer alıyor. Renkli yol bilgisayarı yine maalesef en üst donanımda bulunabiliyor.


Son dönemin modası altı düzleştirilmiş direksiyon simidi 500X'te de karşımıza çıkıyor. Sol kolda yol bilgisayarı menülerinde dolaşmaya yarayan fonksiyon düğmeleri ve Bluethooth kontrolleri yer alırken, sağ kısımda hız sabitleyici-sınırlayıcı kontrolleri bulunuyor. Üstteki görselden görebileceğiniz tüm kontrol panellerinin ergonomisi oldukça başarılı.


Çift bölgeli otomatik klima sisteminin kumanda panelinin altında AUX-in ve USB girişleri bulunabiliyor.


Kuzey Amerika'da da satılan bir model olduğu için özenle düzenlenen zemin konsolunda vitesin önünde geniş bir göz, arkasında Fiat Mood Selector (sürüş modu seçici) ile elektro-mekanik park freni düğmesi ve olmazsa olmaz bardaklıklar yer alıyor. Bardaklıkların iç çeperindeki kauçuk çıkıntılar konulan eşyaların sabitlenmesini çok kolaylaştırıyor.


Arka yolcu yaşam alanı 1,85 boy ve 85 kilodaki bir yolcu için görüntülerdeki gibi şekilleniyor. Skydome (Elektrikli açılabilir cam tavan) opsiyonuyla tavana eklenen iki cam panelinden arkadaki hareketsiz olan ekstra baş mesafesi sunuyor. Popstar donanımıyla gelen parça deri kaplı koltuklar da oldukça kaliteli ve orta sertlikte süngerle destek sunuyorlar.



Yer kazanımlı stepneyi de barındıran bagaj hacmi 350 litre olarak açıklanıyor. Yerinden kolaylıkla sökülebilen şapkalık çapraz şekilde bagaja sığıyor. 60/40 oranında katlanabilen koltuklar düz bir yükleme zemini oluşturmasa da içeriye doğru olan hacmi kullanmanıza imkan tanıyor.


Yarı-otonom sürüş donanımları olarak adlandırabileceğimiz şerit takip ve otomatik frenleme sistemlerine test aracımın donanımı olan Popstar ile ilave olarak alınan Güvenlik Paketi ile erişilebiliyor. Kör nokta uyarı, uzun far asistanı ve geri görüş kamerası da bu paketle birlikte geliyor.

Sürüş | Performans | Tüketim



Kaputun altındaki 1.6 16V MultiJet II 120 beygirlik motorun güçlendirdiği test aracımda bu motorla birlikte yalnızca 6-ileri oranlı manuel şanzıman sunuluyor. İlk 3 oranı çok kısa olan bu şanzımanda şehir içinde kendinizi vitesle çok fazla oynarken bulabiliyorsunuz. 2000 devir/dk üstünde kabine de fazlasıyla gürültü taşıyan dizel motorun bu huyu yüzünden deviri çok fazla yükseltmek istenmiyor. 1750 d/dk'dan itibaren elde edilen 320Nm tork çekiş tekerlerine ekstra yük bindiriyor ve bunu direksiyonundan da çok net bir şekilde hissedebiliyorsunuz. 


 1320kg boş ağırlıktaki 500X'e yeterli mertebesinden daha da fazla güç sunan MultiJet 120, sürüş modu olarak Sport seçildiği taktirde gerçekten keyif vermeye başlıyor. Tepkisi hassaslaşan gaz pedalı ve artan hidrolik basınçla sertleşen direksiyon sayesinde Sport modu yakıt tüketimini göz ardı edeceğiniz sürüşlerde kesinlikle tercih etmeniz gereken yegane mod.


 Önde MacPherson kule tipi, arkada ise sınıfındaki rakiplerinden avantajlı bir şekilde çok noktadan bağlantılı bağımsız süspansiyon kullanan 500X'in yol tutuşundaki başarısının farkı virajlı ancak kalite asfalt kaplamalı yollarda ortaya çıkıyor. Yüksek yapısı sebebiyle gövde salınımlarını engellemek için olmasını beklediğinizden daha sert ayarlanan süspansiyonlar ülkemizin genellikle bozuk olan yollarında rahatsız etse de, nadiren rastladığımız bakımları yapılmış yeni sıcak karışım asfalt dökülmüş yollarda müthiş keyif veren bir yol tutuş sağlıyor.

 Fiat Mood Selector ismi verilen sürüş modu seçicide yer alan Sport, Auto ve All-Weather (bu mode Cross Plus'ta Traction oluyor) modlarında benim test süresinin büyük kısmında kullandığım Sport modunda kaldığınız sürece yakıt tüketiminin 6 litreden aşağı düşmesi pek mümkün değil. Auto modunda ise iyice sağırlaşan gaz pedalı nedeniyle biraz keyifsiz bir sürüş deneyimi de olsa tüketimi 5 litre dolaylarına indirebilmek mümkün. Bir kez devre dışı bıraktığınızda bir daha işinize karışmayarak beğenimi kazanan Auto Start&Stop özelliğinin de yakıt tüketimine bir nebze etkisi olacaktır.

Fiyatlandırma | Değerlendirme




Test konuğum olan 500X Popstar 1.6 Multijet 120 beygirlik modelin 76.930 TL'lik anahtar teslim satış fiyatının üzerine; 

 - 4.000 TL'lik Skydome
 - 2.000 TL'lik Konfor Paketi (çift bölgeli otomatik klima, eşya gözlü ön kolçak, sürücü koltuğu elektrikli bel destek ayarı, anahtarsız giriş ve çalıştırma)
 - 4.000 TL'lik Güvenlik Paketi ( Çarpışma önleme sistemi-Kör nokta uyarı sistemi-Şerit takip sistemi-Geri görüş kamerası-Uzun far asistanı )

 ... eklenerek son toplam 86.930 TL'ye geliyor.

 Tatminkar standart donanım ve işe yarar ekstralar / opsiyonlar sunan bu kombinasyona alternatif olarak aynı fiyata 1.4 turbo beslemeli (MultiAir) benizinli motor ve TCT (kuru tip çift kavramalı otomatik) şanzımanlı model alınabiliyor. Açıkçası kimi zaman rahatsız edici seviyelere çıkan dizel motorun gürültüsünden muzdarip olmak istemiyorum ve de otomatik şanzıman konforuna erişmek istiyorum diyenler bu modeli de karar aşamasında göz önüde bulundursunlar. Yakıt tüketim değerleri -fabrika verisinden bağımsız olarak gerçek verilerden bahsediyorum- dizeldeki 6 litrelerden benzinlide 8-9 litrelere yükselecektir, yılda 12.000 km'den fazla yol yapılmadığı taktirde bu farkın önemsiz olduğunu da bir kez daha vurgulayarak 500X'e dair inceleme & test yazımı sonlandırıyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder